Sommige cliënten die beeldbegeleiding krijgen hebben nu weinig of geen thuiszorg meer nodig.
Technologie is niet meer weg te denken uit de zorg. Het helpt de zorg beter, makkelijker en efficiënter te maken. En het helpt de mensen die zorg nodig hebben weer zelfredzaam te zijn en hun leven te blijven leiden zoals zij dit het liefst willen. Sonja Oomen, mbo-verpleegkundige bij Avoord AanHuis, onderzoekt hoe beeldbegeleiding cliënten van Avoord kan helpen en hoe we dit meer kunnen inzetten binnen Avoord. “Sommige cliënten die beeldbegeleiding krijgen hebben nu weinig of geen thuiszorg meer nodig.”
“Beeldbegeleiding is zoals het woord al zegt: het begeleiden van cliënten op afstand via een beeldscherm,” vertelt Sonja. “Dit kan op het gebied van welzijn en beweging, en er zijn verpleegkundigen die bijvoorbeeld begeleiden bij het injecteren van insuline.” Het beeldbellen gebeurt via de BBrain (een soort tablet) of via Connect TV (een kastje dat je aansluit op je televisie). “Het is maar net wat de cliënt fijn vindt. De een vindt het handig via een tablet omdat je deze mee kunt nemen. De ander heeft liever een groot scherm en belt via de tv. We kijken naar wat het beste bij de cliënt past.”
Voor zorg en welzijn
Bij het inzetten van beeldbegeleiding kijken we altijd eerst naar de hulpvraag en de behoeften van de cliënt. “Als iemand cognitief nog sterk is en de hulpvraag bijvoorbeeld is om een medicatiepleister te plakken, is beeldbegeleiding een goed middel om in te zetten.” Ook bij eenzaamheid kan beeldbegeleiding helpen. Ondanks dat er niet iemand fysiek langskomt, kan diegene wel een luisterend oor bieden. Sonja vertelt: “Een cliënt zei tijdens de zorg dat hij zich met het ontbijt zo eenzaam voelde. Hij ontbeet altijd samen met zijn vrouw, maar zij is er niet meer. Iemand van MobileCare, een organisatie die beeldbegeleiding aanbiedt, heeft toen online samen met meneer ontbeten. Dit is fijn voor meneer op het moment zelf én zorgt voor een positievere instelling en dat de rest van de dag beter gaat. Door het welzijn te bevorderen, wordt de hulpvraag soms uitgesteld. Een goede uitkomst voor meneer én voor de thuiszorg.”
Meer eigen regie
Een andere groot voordeel van beeldbegeleiding is dat cliënten niet meer afhankelijk zijn van wanneer de zorg langskomt. “We spreken een tijdstip af om online te komen, maar de cliënt hoeft niet meer ergens naartoe voor een afspraak of thuis te wachten tot de zorg langskomt.” Sonja geeft een voorbeeld van een cliënt die medicatie onder toezicht inneemt en dankzij beeldbegeleiding haar vrijheid terugkreeg. “Voorheen moest zij thuis wachten tot de zorg langskwam om haar medicatie in te nemen. Nu doet zij dit via beeldbegeleiding en neemt ze haar tablet mee in haar tas als ze niet thuis is. Dan zit ze bijvoorbeeld op het terras, logt ze online in en neemt ze haar medicatie. Daarna kan ze weer verder met waar ze mee bezig was.”
Naast haar onderzoek naar beeldbegeleiding, helpt Sonja collega’s met het gebruik van innovaties en hulpmiddelen op de werkvloer. “Ik vind het erg leuk om te kijken welk hulpmiddel of welke acties we in kunnen zetten om de cliënt te helpen. Ik help collega’s om met een frisse blik naar de hulpmiddelen te kijken. Soms hebben ze een hulpmiddel al eerder gebruikt en werkte deze niet bij die cliënt. Maar dit hulpmiddel werkt misschien wel goed bij een andere cliënt. Ik kijk dan samen met de collega’s waar zij tegenaan liepen en hoe we ervoor kunnen zorgen dat het nu wel gaat werken.”
Meer weten?
Bent u benieuwd naar andere innovaties die we bij Avoord inzetten om bij te dragen aan de zorg voor én het welzijn van onze cliënten? Neem dan een kijkje op onze innovatiepagina.