Je kunt echt van betekenis zijn voor een ander
Dymphie: ‘Als lid van de cliëntenraad ben je van betekenis voor een ander’
Dymphie van den Bemd (59) stond jaren geleden aan de wieg van Rijserf, een van de locaties van Avoord. Sterker nog: het was Dymphie die op zestienjarige leeftijd de naam voor de locatie bedacht. Inmiddels kent ze Rijserf op haar duimpje. Als lid van de cliëntenraad van deze locatie denkt ze mee over de belangen van de bewoners van de woongroepen en zorgappartementen in Rijserf. Ze vertelt waarom ze dit zo graag doet.
Dymphie groeide op in Rijsbergen, samen met haar liefdevolle ouders. Later vindt ze een baan in de psychiatrie, inmiddels vervult ze met plezier de functie van praktijkondersteuner GGZ bij een huisarts. De zorg is Dymphie dus niet vreemd. En dat werd alleen maar sterker toen haar ouders door ziekte niet meer zelfstandig konden blijven wonen en daardoor verhuisden naar een verpleeghuis: het voor Dymphie en haar ouders bekende Rijserf in Rijsbergen. Dymphie: “Na gesprekken met thuiszorginstanties, huisarts, CIZ en Avoord kregen mijn ouders hier een zorgappartement toegewezen. Door de urgentie duurde dat niet lang, wat ik heel prettig vond, gezien mijn ouders plots snel achteruit gingen.”
De stem van cliënten
Even voor deze verhuizing naar Rijserf begint Dymphie’s moeder te dementeren. Haar vader krijgt daarmee automatisch de rol van mantelzorger toegewezen. Maar als hij een aneurysma krijgt, wordt dat ineens moeilijk. “Gelukkig waren ze bij Rijserf in goede handen. Mijn moeder ging helaas wel snel achteruit; vanuit het zorgappartement werd zij overgeplaatst naar een woongroep in Rijserf. Inmiddels is ze overleden. Mijn vader woont wel nog in het zorgappartement. Sinds mijn ouders in Rijserf gingen wonen, heb ik me aangesloten bij de cliëntenraad. Simpelweg omdat ik de stem van de bewoners zo belangrijk vind. Ik vind het fijn dat ik hun meningen en visies mag vertegenwoordigen, dat is heel waardevol.”
Samen met nog vijf andere leden vormt Dymphie de cliëntenraad van Rijserf. Eens in de twee maanden komen ze samen voor een ledenvergadering. Dymphie: “We bespreken dan wat we de afgelopen tijd gehoord hebben, waar nog wat aandacht aan besteed moet worden binnen Avoord. Zo zagen we een aantal jaar geleden bijvoorbeeld dat zorgverleners op de woongroep psychogeriatrie soms heel druk kunnen zijn met zorgen voor een cliënt, waardoor andere cliënten met dementie soms een tijd geen zorgverlener meer in beeld hadden, wat leidde tot onrust en angst. Mede door de cliëntenraad is toen geregeld dat er binnen de woongroepen gastvrouwen werd aangenomen, die er altijd zijn zodat continuïteit van zorg, veiligheid en aandacht is geborgd en gegarandeerd.”
Zorg ten tijde van de coronacrisis
Nog een voorbeeld waar Dymphie trots op is, heeft alles te maken met de coronacrisis. “Dat was natuurlijk een hele heftige periode binnen onze zorginstelling. Vier maanden mochten de bewoners geen bezoek ontvangen. Een zeer heftige periode voor bewoners en hun families. Als cliëntenraad waren we nauw betrokken bij het zo humaan mogelijk houden van de beperkende maatregelen.” Dymphie legt uit dat hierin de belangen ook niet altijd gelijk lopen. “Vanuit het kabinet stond aan het begin van de coronacrisis het beschermen van de cliënten voorop. Oftewel: risico’s vermijden, niemand binnenlaten. Maar dat is niet per se waar de behoefte van de cliënten ligt. Als cliëntenraad zijn we daarop ingesprongen. Hoe kunnen we toch zorgen voor contactmomenten? Of de zorg hierin optimaliseren?”
Dymphie benadrukt dat ze het ontzettend waardevol vindt om deel te nemen aan de cliëntenraad. “Je kunt echt van betekenis zijn voor een ander. Tegelijkertijd is het onderlinge contact met de andere leden en met het bestuur van Avoord ook leuk. De lijnen tussen ons en Avoord zijn kort. Bij elke vergadering is er een manager uit het zorgveld aanwezig en we zijn vrij om kritische vragen te stellen. Dat maakt het zeker zo waardevol.”