415 “Dankzij de digitale aftekenlijsten hebben we meer tijd voor cliënten” | Avoord
Mail ons Bel ons

“Dankzij de digitale aftekenlijsten hebben we meer tijd voor cliënten”

“Vroeger hielden we alle medicatie bij op papieren lijsten. Elke cliënt had een eigen map. Dat is lastig actueel houden, en daardoor tijdrovend en foutgevoelig,” vertelt Sietske Sprenkels, wijkverpleegkundige bij Avoord AanHuis. Gelukkig werkt Avoord inmiddels al langere tijd met digitale aftekenlijsten. Sietske Sprenkels (wijkverpleegkundige), Jolina de Bont (kwaliteitsverpleegkundige) en Ellen Post (applicatiebeheerder) vertellen over hun ervaringen met deze digitale lijsten.

Pilot met Medimo

“We begonnen met een pilot op locatie Franciscushof bij alle woongroepen”, vertelt Jolina. “Na de pilot volgden de overige woongroepen en konden we de digitale aftekenlijsten gebruiken op de zorgappartementen en in de thuiszorg. We hebben de koppeling gemaakt met het systeem van de apotheek, maar voordat de koppeling gemaakt kon worden moesten alle toedienlijsten nagekeken worden op actualiteit. Met alle apothekers in de regio is contact geweest om dit voor elkaar te krijgen.

Ellen: “We hebben voor de het systeem van Medimo gekozen, onder meer omdat dat gekoppeld kan worden aan ONS. Daar staan onze digitale cliëntdossiers in. Daarnaast werken onze artsen al langere tijd met Medimo om medicijnen voor te schrijven. Door de koppeling kunnen zorgmedewerkers gemakkelijk van het ene naar het andere systeem overschakelen. Dat werkt makkelijk en efficiënt. Om zorgmedewerkers hierbij te helpen, hebben zij voor de start van het digitaal aftekenen een scholing gevolgd om te leren werken met Medimo op de laptop of telefoon.”

Tevreden medewerkers én cliënten

Inmiddels werken alle afdelingen van alle locaties én Avoord AanHuis met Medimo. Sietske vertelt: “Het werken met digitale aftekenlijsten bevalt heel goed! Bij Avoord AanHuis gebruiken we de app op onze telefoon. Ideaal, dan heb je alles bij de hand. Bovendien bespaart het tijd en is het overzicht een stuk beter. Het risico op fouten wordt hierdoor kleiner. En ook belangrijk: de meeste cliënten zijn positief, omdat we de bespaarde tijd met alle liefde aan de zorg voor hen besteden.”

Ellen: “We zijn blij met de veranderingen en kijken ook hoe we nóg slimmer kunnen zorgen. “Een ontwikkeling die we graag willen doormaken, maar waar we nog op wachten vanuit Medimo, is dat de dubbele controle die nu nog door een collega uitgevoerd wordt, automatisch door Medimo plaatsvindt door middel van kunstmatige intelligentie, waarbij Medimo zelf de medicijnen herkent en goedkeurt.”

Meer informatie

Ideeën en ontwikkelingen genoeg dus om meer slimme, toekomstgerichte zorg te kunnen leveren. Wil je meer weten over het gebruik van Medimo binnen Avoord? Je kunt contact opnemen door een mail te sturen naar medimo@avoord.nl.