7 jun 2017 Terug naar nieuws

Koploper Avoord Zorg en Wonen verbindt zorgontvanger en zorgverlener via Caren

Sinds een aantal jaren werkt Avoord Zorg en Wonen met Caren. Via dit familieportaal op de pc kijken cliënten en hun familieleden of mantelzorgers mee in het zorgdossier. Onlangs liet leverancier Nedap aan Avoord weten dat zij koplopers zijn als het gaat om de inzet van dit portaal. “Daar zijn we natuurlijk erg blij mee”, vertelt Olga Nouws, manager zorgeenheid, “maar Caren heeft ons meer goeds gebracht”.

Daarmee doelt Olga op de korte lijnen tussen de verzorgenden en de familie en/of mantelzorgers van de cliënten. “Onze medewerkers rapporteren in het dossier. De cliënten en hun familie lezen deze rapportage. Als iets niet duidelijk is stellen zij, via het systeem, hun vragen. Onze verzorgenden hoeven hun werk niet te onderbreken om deze vragen te beantwoorden. Dat doen ze op het moment dat ze met hun administratieve taken bezig zijn. Veel efficiënter dan voorheen. Toen moest voor elke vraag een telefonisch of persoonlijk overlegmoment worden ingepland. Dat nam voor beide partijen veel tijd in beslag.”
Overigens staat Caren het persoonlijk contact tussen de verzorgenden en de familie van de cliënten niet in de weg. “Soms is er behoefte aan extra uitleg, dan gaan we daarover in gesprek”, verduidelijkt Olga. “Het fijne van dit systeem is dat vragen boven komen borrelen en efficiënt worden opgepakt.”

Duidelijk en transparant rapporteren
“Toen we startten met Caren vonden we dat natuurlijk best een beetje eng. Je geeft je als organisatie immers erg bloot. Je moet transparant zijn, objectief blijven en duidelijk communiceren. Voor onze medewerkers betekent dat, dat ze zich bewust moeten zijn van de inhoud van hun rapportage. Een verslag vol met afkortingen en vaktermen is niet te begrijpen voor onze cliënten en hun familie.”
De verzorgenden pakten deze nieuwe manier van werken snel en vakkundig op. Een uitgebreide cursus bleek niet nodig. “We hebben in een bijeenkomst besproken waar we samen op moeten letten en zijn aan de slag gegaan en dat loopt bijzonder goed”, legt Olga uit.

Overal te raadplegen
Alle betrokkenen kunnen in Caren het zorgplan inzien, rapportages lezen en ook als er zaken ondertekend moeten worden kunnen verzorgenden dit via Caren aan de familie of de cliënt vragen. De cliënt of de familie beheert het programma zelf en krijgt een melding als er een nieuw bericht is geplaatst.
Ook cliënten en hun familie/mantelzorgers zien de toegevoegde waarde van Caren. “Ik kan met een gerust hart 3 maanden naar Spanje want ik kan daar helemaal volgen hoe het met mijn moeder gaat en of er bijzonderheden zijn. Dat is voor mij en mijn familie een geruststellende gedachte”

Heel veel enthousiaste gebruikers
“Nedap heeft laten weten dat 73% van onze cliënten geactiveerd Caren-gebruiker is. Dat is een hoog percentage en het aantal aanmeldingen neemt nog steeds toe”. Dat verbaast Olga niet. “Iedereen is zó enthousiast over Caren. Dit systeem verbindt de zorgontvanger en de zorgverlener. Ik raad iedere organisatie aan om hiermee te starten.”